Sidor

fredag 17 augusti 2012

Bryssel i mitt hjärta!

Vad veckorna går undan, det är fredag igen och det är dags att ta fram ett minne från någon av mina resor.
Den här fredagen får handla om Belgien och Bryssel. Jag har varit mycket och länge i Bryssel med omnejd under åren, och jag måste säga att jag älskar den staden. Språket, människorna och alla vackra byggnader och torg, det är hur trevligt som helst. Att en storstad kan kännas så mysig, det finns en gemytlighet och människor tar sig tid att njuta av en kaffe eller varför inte en av Belgien alla ölsorter. Det finns över 400 sorters öl i Belgien och varje sort serveras i sitt speciella glas.

Lindeman's Kriek är min absoluta favorit, det är en körsbärsöl som är hur god som helst. Den serveras i ett glas på fot, djupt röd till färgen med ett rosa skum, mums :)
En annan god öl är Kwak, glaset den serveras i är som ett timglas.


Det kända torget heter Grand Place och ligger mitt i Bryssel. Det sägs att det här är världens vackraste torg. Byggnaderna runt om torget är fantastiska, här kan man sitta ner på ett kafé och bara njuta :)
Minns ni serien Hemliga armén? Ja, den spelades in på ett av kaféerna på Grand Place.


Ett besök i Kinesiska paviljonen behöver man verkligen inte ångra. Helt otroligt vad stilfullt och vackert. Fantastisk snidade föremål. Det var Kung Leopold II som lät uppföra den Kinesiska paviljongen  i början av 1900-talet. Han hade då blivit inspererad av den österlänska kulturen.




Min sons stora idol när han var liten var TINTIN och MILOU. Det är ju belgaren Georges Rémi (Hergé) som är Tintins skapare. Det finns ett sevärt Tintin-museum på Grand Place. Det finns även en staty av Tintin och Milou i parken Wolwendael i Uccle, Bryssel. Jag kan inte räkna alla gånger vi har besökt museet och parken :)

Det finns så mycket att se och uppleva i Belgien så jag kommer att återkomma med mycket mer här på bloggen.

Trevlig fredag
       &
Tjingeling
Paradisfrun





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar