Sidor

onsdag 22 augusti 2012

Upplevelser i Goa

Hur mycket jag än längtar efter sol, värme och bad så nöjer jag mig inte med att bara ligga på en strand dag ut och dag in. Jag vill uppleva! Jag vill göra utflykter och det kan vara allt från promenader till längre dagsutflykter.

Att se barnen gå till skolan, blir lämnade och hämtade är en upplevelse i sig. Sist jag var i Calangute så låg det en primary School, Little Flower of Jesus alldeles intill vårt hotell. Varje morgon var det näst intill kaos när barnen lämnades, en hel familj på 5-6 personer kom på en moppe, fråga mig inte hur de fick plats. Det såg i alla fall livsfarligt ut. Barnen som kom med skolbussen tittade varje dag upp mot mig och vinkade och log. Jag vinkade förstås tillbaka, och jag fick dagens första leende. It's Amazing, vad lite det behövs för att göra en glad.

Samtalen med Sarah från beach shacken, när hon slog sig ner på min strandmadrass och vi pratade om allt mellan himmel och jord. När Sarah med sin lågmälda röst berättade för mig om sitt och sin familjs liv. Jag berättade om hur vi levde i Sverige. Hon var nyfiken på vårt land på samma sätt som jag på hennes. Hon sålde väldigt vackra träsmycken också, men hon var aldrig påträngande som många försäljare kan vara. Jag vet att jag fick be henne att få titta på hennes saker själv. Då log hon och sa; Yes please, I give you a good price. Jag hade kunnat betala dyra pengar för dessa smycken men jag vet att det skulle inte ha gjort henne gladare. Det är förnedrande enligt dem.

Nu till några utflykter jag har tänkt att vi ska göra:

Tropical Spice Plantation - Kryddplantaget som ligger utanför Ponda. Ligger i en fantastisk omgivning och gångbron över till plantaget är hur mysig som helst.

Här kan man få en guidad tur genom plantaget, det är en exempelträdgård man går genom. Här finns svartpeppar, muskotnöt, chili, koriander vanilj. Olika sorters citrusfrukter, granatäpplen, ananas, bananer, papaya, cashewnötter och mycket mer. Efter rundturen kan man äta en Goansk lunch serverad på bananblad. Vill man kan man också prova på Goas berömda Feni, brännvin gjort på cachewäpplen. Hu, starkt som sjutton.

Peppar
Kardemumma
Ananas












Djurlivet är också rikt här, många fågelarter såsom paradisfåglar,ugglor, papegojor och många andra. Apor som klättrar omkring och sist men inte minst elefanter. Det finns möjlighet att få bada med en elefant.

 

Det här plantaget är väl värt ett besök och en av höjdpunkterna är kanske att se hur duktiga trädklättrarna är. Det bjuds nämligen också på en demonstration av hur det går till när de plockar cashewäpplena. Killarna är makalösa, svingar sig från träd till träd, och fort går det :)

St Anthony's Chapel - Ligger mitt i vägen i Calangute. En lite lagom promenad att göra ett besök till.


Fler utflykter ska det bli, återkommer med dem senare här på bloggen.

Tjingeling
Paradisfrun



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar