Sidor

fredag 24 augusti 2012

Chicago i berättarfredag

Nu ska ni höra nånting som jag vill tala om... :)

Det här inlägget kommer att handla om Chicago - The windy city, Illinois USA. Chicago ligger vid Lake Michigans sydvästra ände. Chicago är USA:s tredje största stad. Det var också hit största delen av svenskarna som emigrerade i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.
Eftersom många människor från olika kulturer har invandrat hit så hittar man allt man kan tänka sig med rötter från hela världen. Blues och Jazz är den musik som ligger Chicagoborna varmt om hjärtat. Det finns mängder av barer med liveuppträdanden att besöka.

Jag var här i början av 1990-talet. Att landa på O'Hareflygplatsen som är en av USA:s största flygplatser var en upplevelse i sig. När jag kom utanför dörrarna så vajade amerikanska flaggor på en kulle, mäktigt. Jag var i USA :)

Jag bodde på ett hotell på Lake Michigan Avenue, på 33:e våningen. Det var högt upp vill jag lova och vilken utsikt. Jag var där i oktober och hade sån tur med vädret, det var Brittsommar eller Indian summer som de sa.
Det finns väldigt mycket att se och uppleva i Chicago. Arkitektur, museum, parker, klassiska måsten (i alla fall för mig).
Det första jag ville göra var att äta en Chicago Hot Dog det är ett måste när man är i chicago.
Lånat från roadfood.com
Sears Tower eller som det heter idag Willis Tower var fram till 1998 världens högsta byggnad. Det är 527 meter högt med masten inkluderad, 110 våningar. På 103:e våningen finns ett skydeck som är öppen för allmänheten, jag var tvungen att åka upp dit trots min höjdrädsla. Det tog ca 45 sekunder att åka de 101 våningarna upp. Det var helt otroligt, när jag stod där och tittade ut flög en helikopter förbi UNDER mig. Utsikten gjorde mig mållös, vid fint väder ser man fyra delstater, Illinois, Indiana, Michigan och Wisconsin.


 
Juicy fruit - is a packet full of sunshine :) Klart jag var tvungen att gå till Wrigley building. Historiskt på flera sätt, det var Mr tuggummi William Wrigley Jr som lät bygga detta och det blev även Chicagos första hus med air condition.

Naturligtvis var jag nyfiken på Al Capone också, det var ju här han hade sitt högkvarter på, 7244 South Prairie Avenue i södra delen av staden.

Trevlig fredag
Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar