Sidor

fredag 21 april 2017

Lång påskledighet


Men å så skönt det var med en lång ledig påskhelg. Vi hade inte planerat in så mycket utan tog dagarna lite som de kom. Vår plan var att fixa lite i trädgården, det gjorde vi också trots att det både var kallt och snöade mellan varven. Blev egentligen inte så mycket gjort om jag ska vara ärlig. Soffan, påskgodiset, virkningen och en bra serie lockade mest.
På långfredagen åt vi smörgåstårta till lunch, Calle o Lovisa och Anna o Pontus kom och åt med oss. Trevligt trevligt.

 På självaste påskaftonen kom goda vänner på middag. Vi åt och drack gott hela kvällen lång. Kvällens meny var Nubbesallad på kavring, Lammsadel med pressad potatis och citronsås och till efterrätt blev det hjortronparfait med hjortronsylt och chokladflarn. De här var de bilder jag hann ta 😃


Lite släktforskning har jag också hunnit med. Tänk att jag har hittat på en släkting som jag letat efter i flera flera år. Hon utvandrade till Amerika år 1887, jag har följt henne på passagerarlistorna och jag hittade henne på namntavlorna över anlända på Ellis Island i New York när jag var där för 1 1/2 år sen. Men var hon tog vägen sen har jag inte lyckats spåra. Nu helt av en slump så hittade jag hennes dödsattest, Hon dog år 1901 i Minnesota. Ivern att hitta var och vad hon har gjort dessa år har vaknat i mig.
Mitt stora släktforskarprojekt (som jag hållit på med ett bra tag) är att dokumentera alla människor som levde i Oslättfors mellan åren 1801-1900. Jag bor ju själv i denna by sen snart 30 år tillbaka, mina barn är födda och uppvuxna här. Min man är också född och uppvuxen här, Hans familj har många generationer bakåt som stretat och levat här.

 Det finns massor med bilder på vår vackra kyrka i byn. Det här är min allra senaste bild, jag bor precis mittemot kyrkan så den är det första jag ser varje dag när jag tittar ut.
Oslättfors kyrka
Idag är det fredag igen och helgen närmar sig. Imorgon virvlar det in några barnbarn, det ser jag fram emot 💗

Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar