Sidor

måndag 13 januari 2014

I LOVE GOA

Nu är vi här! Ja, vi har hunnit spendera mer än en vecka redan här i underbara Calangute, Goa. Tiden går fort när man har roligt.
Vi började vår resa förra lördagen, vi flög med Emirates och jag måste säga att det var helt suveränt. Bra service och toppen ombord på flyget. Vi landade först i Dubai och hade cirka 5 timmar till nästa flyg mot Mumbai. Vi gick omkring och tittade, vi fikade och vi åt lite. Vi var alla trötta och sega. Till slut gick vi till gaten och slog oss ner där och väntade. Flyget mot Mumbai startade i tid, det var dåligt väder så vi serverades ingenting på den 3,5 timmar långa flygningen, det gjorde inget för vi sov hela vägen. Mumbai flygplats skulle jag kunna skriva en roman om, jösses vilket kaos det alltid är här. Nåja, vi fick ta taxi till Domnestics (inrikesflygplatsen), vi fick inte plats i en bil så vi fick dela upp oss, Anna och jag i en och Jocke och Bengt i den andra. No mercy, ut på Mumbai's gator. Tut tut, inbromsningar, kossor på vägen, visslingar, skrik och gasa igen. Välkommen till Indien!
Det gick rätt fort att komma fram, tror det tog 30 minuter. Vi fick vänta ett par timmar innan vi lyfte mot Goa. Vi var en timme sen och taxin stod och väntade på oss, vi kom smidigt fram till hotellet Ondas Do Mar på Holiday street.

Vi blev så välkomnade när vi kom fram. Killen med trumshopen sprang leende mot oss och hälsade oss välkommen tillbaka, samma mottagande på hotellet, på stranden och hos Laksmi och Takaran. Roligt och rörande när de ropar Annali, welcome back, I've missed you.
De första dagarna gjorde vi mest ingenting, solade och badade och åt. Shoppade och tittade oss omkring. Jodå, det är sig likt här. Människor, kor, bilar, mopeder och mycket annat i en enda röra.

I onsdags åkte vi till Anjuna Market, mycket folk, varmt och ljudligt. Känns lite märkligt när jag blir mer igenkänd på en marknad i Indien än när jag går över torget hemma, men roligt. Vi tittade mest, man orkar liksom inte ge sig in i priskrig med alla.

Nästa utflykt gjorde vi i fredags, då åkte vi till Dudhsagar Falls, det är en spännande upplevelse, synd bara att det inte var fler apor än jag hoppats på. De är så härliga. Jeepfärden fram till fallet är skumpigt, en annan jeep fastnade i floden när vi skulle över. Alla klev ur och hjälpte till att knuffa loss den så vi kunde fortsätta. Sista biten får man gå till fots.

Anil vår chaufför, han hämtar och skjutsar oss vart vi än vill. Dessutom står han och väntar, i timmar på oss när vi är ute på äventyr.

Det här har vi sysselsatt oss första delen av vår resa, roligt och härligt har vi det kan jag lova.