Sidor

tisdag 14 januari 2020

E-visa till Indien

Det har funnits möjlighet att söka E-visa online sedan 2015 till Indien. Jag har inte riktigt hoppat på det. Jag vet att jag från början tänkte att jag väntar och ser eller läser rättare sagt om hur det har fungerat för andra.
Vi har gjort som vi brukar, ansökt vi blankett med foto och inskickat pass till ambassaden, rätt dyrt då det ska skickas i rekbrev också. Runt 1200 kr/person har priset varit. Jag minns första gången jag ansökte (2008), då skulle man även lägga i avgiften i kontanter i kuvertet. Senare har jag betalat via internetbanken i alla fall. Men nu blev det dags att prova E-visa.

Så här gjorde jag:
Jag började med att ta foton (typ passfoto) på oss (tog hjälp av dottern Anna) mot en vit bakgrund, inga skuggor och rakt framifrån.

Nästa steg så skannade jag in våra pass (den med informationen och bild), sparade om dem till pdf i datorn.

Sen gick jag in på ambassadens hemsida och klickade på länken https://indianvisaonline.gov.in/evisa/tvoa.html
Klickade på "Apply here for E-visa" och följde sen instruktionerna.

I slutet när man skulle betala blev jag lite osäker vilket av alternativen jag skulle välja, jag tog första alternativet och det funkade bra. Det kostade 25 dollar.
Fick sen ett bekräftande mail och att jag skulle få svar inom 72 timmar. Innan det ens hade gått ett dygn hade jag godkända visa på mail. 
Jag gick tillbaka till hemsidan och valde "Print e-Visa application"

Done! Jag måste säga att det här gick så fort och smidigt. Nu återstår att se om det är lika smidigt när vi kommer till Immigration i Delhi. 

Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar