Sidor

söndag 6 november 2016

Alla helgons dag

Alla helgons dag är mer speciell än vanligt för mig i år eftersom min kära pappa har gick bort i december förra året. Jag tycker att det är en fin högtid där vi kan tänka lite extra på våra anhöriga som inte finns kvar här på jorden, de som fattas oss. Här hemma har jag haft ett ljus tänt för pappa och så klart alla andra våra kära som lämnat oss hela helgen.

Igår lördag så åkte Bengt, Calle, Lovisa och jag till Söderhamn och Ljusne för att besöka och tända ljus hos de våra. Jag hade skrivit små hälsningar på ljusen.

Först åkte vi till min mormor och morfar som har sin sista vila på kyrkogården i Söderhamn. 

Det är så vackert med alla ljus som brinner vid gravarna, man blir rörd och samtidigt infinner sig ett lugn i kroppen. Vi åkte efter en stund vidare till Ljusne. Det var samma här, så många tända ljus och vi var många som ville vara nära våra anhöriga denna dag.

Vi gick först till min farmor och farfar och tände ett ljus.

Till sist gick vi till minneslunden och till pappa. Oj så många ljus det var tända här och många människor, det var nästan trångt att ta sig fram.



Klockan 18 var det dags för minnesgudstjänst i Ljusne Kyrka, det var så mycket folk där, många jag kände igen från den tiden när jag växte  upp. Det kändes i hjärtat när prästen läste upp pappas namn. Det var bara jag och min familj som  var där och hedrade pappa denna dag. Va hemskt om ingen hade varit där i kyrkan och hört när hans namn lästes upp. Det skulle ju vara lika som att han inte har betytt något eller berört oss på något sätt.

För mig betyder pappa ALLT, och han är oändligt saknad.


Va rädda om varandra
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar