Sidor

lördag 25 februari 2017

Krakow - Äntligen!

Så länge som vi har sagt att vi skulle åka till Krakow i Polen och nu ÄNTLIGEN är resan bokad, i slutet av juli är det dags.

När min pappa blev sjuk och fick amputera sitt ena ben (under knäet) så sa jag som en "morot" att vi skulle tillsammans åka till Krakow och även besöka Auschwitz när han lärt sig gå med benprotesen. Det var något vi ofta pratade om. Nu blev det inte som vi tänkt, vi hann aldrig åka dit, min pappa gick bort för ett år sen. Den här resan gör jag tillsammans med min man Bengt istället. Jag tror nog att pappa hakar på också, på sitt sätt.

Krakow är en gammal medeltida stad så det ska bli spännande att se sig omkring där, en promenad till Mariakyrkan vill jag göra. En dagstur till Auschwitz är vårt huvudmål med resan. Jag har länge känt att jag måste besöka platsen, se allt med egna ögon, allt det hemska som så många människor utsattes för. Det är vår medmänskliga plikt att aldrig glömma vad som hände för drygt 70 år sen.
Jag har hört av vänner som varit där att man är helt slut efter besöket, det är jobbigt och avskyvärt att ta in allt. Därför så har vi de andra dagarna inte bokat in något speciellt. Vi får ta dagarna som de kommer.

Bilden lånad från Aftonbladet.se


Jag har som vanligt bokat på mitt sätt. Flyg med Norwegian, Arlanda-Krakow. Det är direktflyg och tar ca 2 timmar. Det kostar 913 kr per person. Hotellet som jag har bokat heter Hotel Jan. Det är ett litet hotell som ligger nära torget i gamla stan. Med frukost och fri WiFi kostar ett dubbelrum runt 900 kr per natt. Hotellet ordnar med transfer från flygplatsen, det kostar 90 zloty = ca 200 kr.

Flyg T&R och 3 nätter på hotellet kostar oss runt 4500 kr, bra pris tycker jag. Om jag hade bokat med en charterarrangör så har priset minst varit det dubbla.

Bild lånad från Booking.com
Ja...nu är det bara att vänta in sommaren och avresa 😃

Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar