Sidor

lördag 23 december 2017

Juletider

Det spelar nog ingen roll hur gammal man är, december och juletid fångar både stora och små. Det är mysigt, det doftar gott från köket, det är roligt att pyssla med små julklappar. Stressigt tycker många, men inte jag. Det blir jul ändå, det är ju bara vi själva som stressar upp kraven, då blir december bara en språngmarsch fram till julafton och man ramlar ihop som en sopslut hög i soffan. Nä... jag bestämde för ett antal år sen att juletiden för mig ska lugn och mysig. Det ska kännas roligt att pyssla, laga mat, baka och slå in klappar.
Själva julhandlingen (maten alltså) den är en utmaning för mig. Jag vill sätta mig ner och gråta, varför trängs folk och bråkar om julskinkor som om det vore de sista som finns.
Anna och jag handlade i onsdags och jag blev helt yr, läste på inköpslistan men fattde inte vad som jag skulle hämta. Tur att Anna styrde upp det 😃

Födelsedagar har som vanligt rullat på.
Sigge har fyllt 2 år och det har vi firat förstås. Å det är BARA babblarna som gäller nu.

Anna och jag har varit till pappa/morfar eftersom det gått 2 år sen han gick bort. Vi tände ett ljus hos honom. Sen åkte till min farbror och faster, Karl-Inge och Bettan med en julblomma, vi fikade och pratade minnen.

Helgen i andra advent tog vi en julkryssning till Åbo. God mat och en härlig julshow.




Min födelsedag den 12:e firade vi med lite fika på kvällskvisten. Jösses, trodde jag fyllde jämnt nästan, massa paket till mig. Tomtelakan, godsaker, lotter, dusch och luktagottsaker, pussel och blommor och en Rudolf. Vilken sköning!

Vad vore Luciadagen utan att få se barnbarnen fira Lucia. Tidig morgon på Ellas skola. Det stämmer verkligen som i luciasången...ute är mörkt och kallt. Så var det denna morgon. Men så fort alla barnen kom i luciatåget så blev jag varm i hjärtat. Härliga ungar!
 På kvällen såg vi Lucia med följe i Hille kyrka, stämningsfullt och vackert. Ella läste en dikt också 💗💗💗

Ibland spelar vi på trav och när V75 kom till Gävle så ville vi dit så klart. Blev ingen stor vinst, vi vann tillbaka det vi spelat så  för. Det var ju helt ok.

Tommy och Rebecca har fyllt år och vi var till dem och fikade på tredje advent. Svägerskan Kerstin fyllde år i torsdag och då var det fikadags igen.

Julmarknad i Högbo, fint och mysigt. Kallt var det också men så värt ett besök, jag köpte lite korvar och inlagd ättiksströmming (den godaste jag har ätit på länge).

För Pangens del var torsdagen en riktig skitdag. Det stora julbadet ägde rum. Han gillar egentligen att bada men det är efteråt som han avskyr. Han fryser så hela huset skakar. Dessutom så hade jag bäddat rent i vår säng och han fick inte hoppa upp och lägga sig där blöt. Han tredje alternativ gick också åt skogen, filten var nytvättad, blöt och hängde på tork. Han såg då för ledsen ut.

Idag är det dan före dan. Det är idag det händer, det är pyntat i varje vrå och allt blir klart, ikväll blir det provsmakning av julskinkan och uppesittarkväll med massor av gott att äta. Imorgon är det julafton och CALLES födelsedag. Dagen börjar vi då med grötfrukost och uppvaktning hos Calle & Lovisa (och nr 3 som ligger i säkert förvar i magen 💗)



Nu ligger klapparna under granen och väntar på att tomten ska komma och dela ut dem.
God Jul alla ni därute
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar