Sidor

måndag 2 april 2018

Påskvecka i Borgafjäll

Påskveckan har vi tillbringat i Borgafjäll i södra Lappland. En fantastiskt fin liten ort med lagomt mycket folk. 

Anledningen till att vi valde att åka dit och fira påsk i år var att min man Bengt också fyllde 60 år och han ville inte ha något stort kalas utan önskade sig en vecka till fjälls istället. Han ville åka skoter och fiska och bara vara. Vi hyrde en stuga som låg lite avskilt och i ett lugnt område men ändå med närhet till allt. När man hör skidliftarna från backen när man sitter på altanen och skoterlederna ligger runt knuten och afterskin/afterskoter ligger ett par minuters gångväg från stugan så kan det inte bli bättre.

Bengt och jag åkte förra söndagen, det tog ca 7,5 timme att ta oss dit. Vi tog ett matstopp i Ramsele och tankade sen i Dorotea. Stugan låg väldigt fint och uppfyllde mer än väl våra förväntningar. Så trivsamt och mysigt, jag kände direkt att jag skulle trivas finfint den här veckan.

De, vi hyrde stugan av visste om att Bengt skulle fylla 60 år under veckan och de hade lämnat en present på köksbordet till honom och i kylskåpet fanns en varsin macka och öl. Vilket välkomnande!

Vi ägnade kvällen åt att installera oss och packa upp. Vi var rätt trötta efter resan. Gjorde en brasa och satt en stund och tittade ut över borgahällen när solen gick ned.

När vi vaknade på måndag morgon så sken solen, knappt ett moln på himlen. Så vackert, snön gnistrade i solen och det var -21 grader. Vi gjorde en brasa och åt lite frukost. Sen tog vi bilen och åkte en tur för att se oss om lite i byn. Vi stannade till vid lanthandeln och köpte ledkort, fiskekort och biljetter till pimpeltävlingen Borgadraget som skulle gå av stapeln på långfredagen. Sen åkte vi hemåt och satte oss i solen på altanen, njöt av lite fika och den värmande solen. Runt 18-tiden anlände Anna och Pontus. Vi åt lite middag och planerade för nästa dags aktiviteter och Bengts 60-årsdag.



Det blev snabbt tisdag och Bengts födelsedag. 60 år fyller han, min allra bästa vän och kärlek. Jag tassade ner i köket och gjorde frukost. Dukade upp med present och Borgafrukost 😃 Attans! han kommer ner för trappan innan vi var klara. Väckte upp Anna och Potus och vi grattade födelsedagsbarnet. En Sous Vide (betyder under vakum) fanns i paketet från oss alla (Jag, Anna,Pontus, Calle, Lovisa och lillingen Emil). Nu har det utlovats grymma middagar framöver 😃

När morgonbestyren var avklarade gav sig Bengt, Pontus och Anna ut på en skotertur. Solen sken hela dagen. Jag stannade i stugan och slöade i soffan med virkningen.

När resten kom tillbaka till stugan satt vi på altanen en stund sen tog vi en promenad ner till puben/restaurangen 69 grader Nord. Vi firade gubben med lite gott i glasen. Sen gick vi hemåt och fortsatte skåla i bubbel och åt middag i stugan. 

Det tar på krafterna att vara ute i friska luften så något nattsudd blev det inte tal om.

Onsdag blev det lite olika aktiviteter. Bengt tog en skotertur till Rödingsjön och pimlade. Pontus och Anna tog en tur med skotrarna på fjället. Och jag fortsatte att virka i soffhörnet. Det är så skönt att bara vara ledig eller ja, jag jobbade ett par timmar vid datorn, bokföring och räkningar sköter inte sig själv.



Efter lite lapande av sol på altanen och lite kaffe på eftermiddagen så promenerade vi ner till puben och åt en pizza och drack lite gott till. 




Underbar utsikt från stugan. Solen skiner på Borgahällen morgon som kväll.

Vaknar upp på skärtorsdagen och det är gnistrande kallt och solen skiner. Vi åt frukost och sen väntade vi in att temperaturen stiga lite. Vi tänkte ta en längre tur till Saxnäs över fjället. Det var superhärligt och vackert trots att jag inte är ett så stort fan av att åka skoter (jag är åkrädd), men jag älskar att vara ute och naturen var så fin. Vi stannade och gjorde upp eld och grillade korv. Vi var nog ute i ca 4-5 timmar. Efter turen var det skönt att komma in i stugan igen. 








Det kom en snap på en gulleplutt 😍 tur att det finns nåt som väntar i hyllan 😍

Efter ett par timmar så dök de då äntligen upp. Calle, Lovisa och Emil. Då var vi äntligen alla samlade. Vi åt tacos och bara myste i stugan.


Långfredag och dags för pimpeltävling. Vi var taggade till tänderna på att vinna. Men nix pix inte en firre. Inte ett ryck ens. Det fanns i alla fall fisk i sjön, andra fick dra upp vinnarfiskarna. Det var en fin och skön dag ute på Avasjön. Emil var ute på sin första skoter och pimpeltur han, 5 veckor gammal. 
Altanhäng, stugmys och middag avslutade dagen.










Påskafton, Borgafjäll bjöd på strålande väder våran sista dag också, underbart. Medan de andra drog iväg på skotertur stannade jag och farmors lillkille kvar i stugan. Lyxigt att få låna honom en stund.
På kvällen åt vi påskmiddag i stugan, vi tog fram allt vi hade i kylskåpet och lite till. Det behövdes ju göra tabberas eftersom det var hemresedag på påskdagen.










Igår var det då hemfärd. Vilken underbar vecka vi har haft tillsammans och ett helt underbart ställe att vara på. Nu  är energin påfylld och vi kan ta nya tag hemma igen. Jag har världens bästa familj som ger mig sån glädje varje dag, varje minut. 





 Faster Anna fick morgonmysa med Emil (då blev hon pigg minsann)


Borgafjäll åker jag mer än gärna tillbaka till. Vilken idyll och vilken natur. Oslagbart!

Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar