Sidor

tisdag 27 december 2016

Semester i Goa

Nu börjar det dra ihop sig, snart åker vi till vårt fantastiska Goa igen. Mindre än 2 veckor kvar. Nu ser vi fram emot lite sol och värme, få träffa alla de underbara människorna som vi lärt känna under årens lopp där. Laksmi och hennes familj, familjen i beachshacken, vår chaffis Anil, Sohil som har sin shop mittemot vårt hotell. Hotellets personal. Ja egentligen ALLA människor vi kommer i kontakt med 💗

Det har varit lite om vår kommande resa här på bloggen, men julen kom emellan 😊
Nu när julhelgen är överstökad så känns det på tiden att ta tag i planeringen och packning med mera.
Allt är egentligen klappat och klart, passen med visum, biljetter och hotellbokning, parkering på Benstocken, Anil hämtar på flygplatsen.
Det var ju det här med valuta då förstås. I mitten på november vändes det lite på sin ända när Premiärministern Narendra Modi förklarade 500 och 1000 rupiessedlarna ogiltiga. Det blev kaos i landet så klart, många långa köer till banker och uttagsautomater. Det beslutades om en limit/day för uttag i ATMs, 2000 rupies=ca 250 svenska kronor. nu kommer man rätt långt på den summan men i alla fall. Jag pratade med våra vänner där och det var riktigt besvärligt, de fick köa i många timmar för att få ut pengar (om det fanns några i automaterna). Vi har nu bestämt oss för att ta med USD istället och växla på plats, det blir en sämre valutaväxling men det är det värt. Jag vill inte köa bort min tid i Paradiset.

Jag fick en ny kabinväska i julklapp som ska ut på premiärtur... jag reser numer med  Sti(h)l 😎

Packa blir lätt, minsta möjliga i klädväg med sig. Lätt väska till Goa= Tung väska hem. Jag har sagt flera gånger under hösten... Nä det är sluthandlat...inte en väska till, inga fotlänkar eller elefanter. MEN...jag vet hur det blir...jag kommer att handla. Det är ju trots allt lite av grejen. Och hur lätt är det att motstå dessa glada, vänliga ansikten som ropar:
HELLO... Come and look in my shop... HELLO... You like, you buy...No like, no buy 💕

På måndag är det dags för familjen (utom jag) att ta sitt koleravaccin. När man är "grundvaccinerad" så tar man en dos drickvaccin ca en vecka innan man reser.

Lite presenter ska förberedas och tas med. Det som uppskattas mest är faktiskt när vi tar med bilder på oss hemifrån eller sen sist i Goa. Vi tar alltid en gruppbild hos Laksmi till exempel.
Den här är från sist vi var i Goa.

Jag har även börjat jämföra vädret, det ger en viss tillfredställelse, ha ha. Gävle vs Goa.
Så här ser det ut nu - Skulle ljuga om jag sa att jag inte håller på att längta ihjäl mig.



Det är också dags för en koll på möjliga aktiviteter. Vi har ju gjort det mesta av sevärdheterna (de vi är intresserade av i alla fall). Men marknaderna är ett måste, de är redan inplanerade. Ondagsmarknad i Anjuna, Fredagsmarknad i Mapusa och Nattmarknaden i Arpora. Så kul och så jobbigt på samma gång 😃

Några bilder som inte varit uppe här på bloggen tidigare (tror jag)












Nu ett dyk i garderoben - finns det några sommarkläder långt där inne????

Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar