Sidor

lördag 22 september 2012

Bali i berättarfredag

Sorry,en berättarfredag som blev på en lördag. Ser ju att det är några som följer bloggen, speciellt på fredagar är det ett uppsving på besökandet här, kul.

Nåja, nu är det Baliresan som är på tapeten :)
Bali, kallas också Gudarnas ö i Indonesien. Bali ligger öster om Java och är den västligaste ön av de Små Sundaöarna. Balineserna är ett vänligt och ständigt leende folk.


Bilden är från Wikipedia


Hit åkte jag och min svägerska Kerstin för ett år sen. Vi åkte med 12 andra personer, de flesta var nya bekantskaper för mig. Vi var där i 2 veckor och programmet var välfyllt. Vi fick uppleva så mycket.
Vi flög med Thai air, mellanlandade i Bangkok. Resan tog 24 timmar med väntetider inräknade. Jag trodde det skulle bli superjobbigt men det gick otroligt bra (jag sover mest när jag flyger).
Vi landade på eftermiddagen på ett soligt och 30 grader varmt Bali, kändes fantastiskt.

Sativa Sanur cottages i Sanur.
Sativa hotels, hur mysigt och trevligt som helst. Rent och snyggt, lummig  trädgård och mycket vackra blommor som orkidéer, magnolia, hummerklo och många fler.
 

Sanur är ett alldeles lagom ställe att bo på, det fanns allt jag behövde, ATM, affärer, restauranger mm. Tidiga mornar var det lugnt ute på gatorna, senare vaknade försäljare och affärer upp och kommersen satte igång. Närhet till stranden är också ett plus. Mycket trafik men inte hysterisk som den var på andra ställen.
Vi gjorde många utflykter de här 2 veckorna. Här kommer lite av det vi fick se och uppleva när vi dundrade fram med vår buss :)
The Market Place i Denpasar - den lokala marknaden där balineserna själva handlar. Här fanns blommor, kryddor, fisk, kött, grönsaker, kycklingar, möbler, ja allt. Det var säkert organiserat men i mina ögon kaos, bilar, mopeder, människor som bar på stort och smått trängdes på de smala gatorna. På något sätt så känns det härligt att få uppleva det här. När vi gått klart på marknaden och var på väg tillbaka till bussen så fanns den bara där mitt framför mig, en Kristi Törnekrona. Som jag har letat efter att få syn på en sån :)

Kristi Törnekrona


Marknad


Gjorde även ett besök i Kuta, gick längs strandpromenaden. Stranden var fylld med backpackers, det var rörigt och inte så trevligt där. Vi gick vidare mot Ground Zero, platsen där diskoteket Sari Club utsattes för en terrorattack den 12 oktober 2002. Det var många som dog där.
Några bilder från Kuta:
 
 

Geger Beach, uttalas grrgrr beach :) Ligger i Nusa Dua. Härlig dag med sol och bad. Några barn roade oss en stund också.
 
Besök hos silversmeder, en tygfabrik och ett balinesiskt hem. Silversmederna gjorde otroligt vackra saker. Tygfabriken låg i byn Batubalan. Vilka hantverk, det tog en hel dag att väva 20 cm. Vi fick se när de målade och vävde. Det fanns en butik där också, massor av tyger :)
 
Marknad i Ubud.
Ett myller av folk och saker. Looki looki… ropades i alla hörn. Bästa strategin är att inte ta i något, titta framåt och bara gå. Vill man handla något är det till att ta ett djupt andetag och börja förhandla. Det började bra, jag köpte 2 par sandaler för 60 000 = 50 kr, från början ville damen ha 80 000 styck. Nöjd men svettig var jag. Inköp nr 2 blev vaniljstänger, ca 25 st för 40 000 = 35 kr, man tackar!
Jag köpte även 3 ursnygga sjalar för 150 000 = 140 kr, damen ville från början ha 120 000 för EN. 5 läderarmband för 40 000 = 35 kr slank också ner i väskan. Supernöjd men helt slut som artist, svettigt att handla och det tar tid. Det är inte som att springa in på konsum och köpa mjölk precis.
 
 Vi åkte till Norra sidan av Bali några dagar och bodde på Novus Gawana Resort, ett vackert och lugnt ställe där vi bodde i hyddor mitt ute i regnskogen. Bussturen dit tog 7,5 timme, gjorde några stopp på vägen förstås. Under bussturen åkte vi förbi fruktodlingar, blomodlingar, risfält, bananträd, apor som sprang efter vägen. Skolbarn och festklädda balineser som skulle till templet. Det var serpentinväg upp, över och ner för berget, tänk, vänstertrafik och smalt, hua hua.


 
På vägen hem till Sanur stannade vi vid Templet Thana Lot, det går bara att gå dit ut vid lågvatten. Där kunde vi få en välsignelse vid the holy spring. Vi passade på, och fick en magnolia bakom örat och några riskorn i pannan, så nu vet ni att jag har fått en balinesisk välsignelse :)
 

Bali har vunnit mitt hjärta och jag kommer eller jag hoppas i alla fall att jag kan återvända dit. Det var lätt att leva där, det fanns ett lugn och vänligheten var stor. Billigt var det också, det känns bra för oss västlänningar som är van med mycket högre priser. Det var så grönt och lummigt, blommor i alla färger. Jag har då aldrig sett så stora änglatrumpeter.
Avslutar dagens inlägg med ytterligare en bild, så ni kan se själva vilken magisk plats jag har haft turen att få besöka :)
 
Tjingeling
Paradisfrun
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar