Sidor

tisdag 25 september 2012

Vaccination och fotografering

Igår var det dags för vaccinationer inför resan. Vi gick till Elinda Vård, otroligt duktiga och kompetenta. Dessutom trevliga och gulliga. Eftersom vi var några stycken som skulle ha olika typer av vaccinationer mm, tyckte de att de var bäst om vi kom samlade. Nu lyckades vi inte riktigt med det, Bengt hann inte dit i tid, det blir att boka en ny tid till honom. De rekommenderar Tvinrix och Ducural drickvaccin, Mamma, pappa och jag fick också ett recept på antibiotika ifall magen skulle komma i riktig onåd. En full vaccination av Tvinrix (3 doser) kostar 580 kr/st, då är man skyddat i åtminstone 20 år. Drickvaccinet kostar 210 kr/dos (behövs 2 doser), har man tagit drickvaccinet tidigare så räcker det att fylla på med en dos.
 
Inköp av "flygstrumpor" gjorde vi också. De kommer att bli superbra. Förra året när jag reste till Bali så använde jag flygstrumpor för första gången och jag måste säga att det var kanonbra, inga tunga ben eller krypningar i dom heller. Jag ångrar att jag inte använt såna tidigare. Det som är viktigt när man köper dem är att man mäter omkretsen vid vristen och nedanför knät, det för att få rätt storlek på strumpan, fotstorleken har ingen egentlig betydelse. På apoteket tar de 169 kr för ett par.


Finns på www.apoteket.se
 


Fotografering var också på agendan. På visumansökan ska det finnas en bild med. Det är viktigt att kolla kraven för fotot. Det kommer nya direktiv titt som tätt när det gäller storlek och bakgrund osv. Hoppas nu att våra gäller. Det kan man läsa om på www.ttservices.se , där gör man även ansökan. Ett turistvisum kostar 667 kr och postar man den som vi tänker göra så kostar det ytterligare 250 kr (max 4 pass i samma försändelse). Jag var in och kollade handläggningstiden och den ligger på ett par veckor nu. Jag tror att det den kan bli längre ju närmare högsäsongen vi kommer.
 
Ja, det var lite nytt kring vår planering för resan till Goa. 78 dagar kvar till avspark :)
 
Tar och kollar in vädret i Calangute just nu på yr.no :)
 
Tjingeling
Paradisfrun
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar