Sidor

söndag 9 september 2012

Den Goa maten

Dagens inlägg handlar om mat :)
Närmare bestämt maten i Goa. Jag har aldrig ätit så mycket god mat som när vi sist var i Goa. Varje måltid var himmelsk, jag ville aldrig att den skulle ta slut på tallriken eller att jag skulle bli mätt. Dofterna, färgerna och uppläggningarna var helt obeskrivliga. I beach shacksen serverades den absolut godaste maten, medan de finare restaurangerna hade snyggare upplägg. Billig är den oavsett var du äter :)




 
Är det något i matväg som indierna inte är bra på är det frukost, inte på vårt hotell vi bodde på i alla fall. Det var te, kaffe, rostat bröd med marmelad, ägg (fick välja hur man ville ha det tillagat) och hade vi tur så fanns det lite stekt majs eller lite melon. Vi valde bort hotellfrukosten och åt vår frukost på någon av alla restauranger som fanns istället.

Min dotter Anna brukar att få en "hook up" på någon maträtt när vi reser och i Calangute blev det Chicken Tikka Masala, både till lunch och middag i 2 veckor (till och med på planet hem serverades det).
 
Nu lite om den indiska maten. Basvarorna är ris, bönor, linser och ärtväxter. Gönsaker är det viktigaste i indisk matlagning. Grönsakerna kokas, friteras eller är inlagda. Till maten serveras alltid bröd, det finns tvåå sorter, Chapati och Naanbröd. Det används ofta istället för bestick. Chapati är ett osyrat bröd som är bakat på mjöl,vatten och salt, och som steks i panna. Otroligt gott om du frågar mig :)


Sen är det förstås kryddorna. Det som oftas används är kummin, gurkmeja, fänkål, svartpeppar, kanel, ingefära, kryddnejlika, vitlök, ingefära och chili. Det finns många olika kryddblandningar, bland annat Garam Masala och Tikka Masala. Curry är också en kryddblandning, curry för oss i väst är inte detsamma för indierna. Det står för en maträtt med kryddad sås och det finns oändliga varianter.

Vad äter man till detta då ? Jo kyckling, lamm, fisk och skaldjur som tillagas. I Goa finns det fantastiskt goda fisk och skaldjursrätter. Nötkött är man ju inte i Indien, kossorna är ju heliga. På vissa restauranger som är riktigt turistiska går det nog att få in en köttbit skulle jag tro.

Maten tillagas ofta i en tandooriugn.






















Maten serveras ofta på bananblad och man äter med högerhanden. Det är god sed att äta upp maten, det har jag aldrig problem med, däremot så är jag vänsterhänt och den handen anses inte vara hygienisk nog att äta med :)

 
Efterrätten är nästan helt given, frukt frukt och frukt. Papaya, mango, ananas, banan, mandariner, lime, citron, mangostan och många fler. Rispuddingar och yoghurt är också populära efterrätter. Det godaste tycker jag är banan doppad i lime och kokos.
 
Jag längtar verkligen till Goa och den sydindiska maten.
 
Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar