Sidor

fredag 5 oktober 2012

Egypten i berättarfredag

Blev ingen reseupplevelse förra veckan, det tar jag igen den här fredagen.
Jag och min man åkte för några år sen till Hurghada i Egypten.

Vi åkte två veckor i februari, det var som svensk sommar där (när vi har bra sommar vill säga). Kvällarna var lite svala, en extra tröja så var det behagligt. Bad i Röda havet blev få av, lite för kallt för min smak. Två gånger badade jag men bara upp till knäna :)

Hotellet vi bodde på var väl inte det bästa men där spenderade vi i alla fall minst tid.
Så här såg det oftast ut efter städritualen på rummet :)

 Läget var kanonbra, nära till stranden och nära till centrum. Vi bodde mitt i Sekalla. Det fanns många butiker och många restauranger, bra priser och god mat.

Det här var en daglig syn på stranden :)

Vi gjorde inte så många utflykter under dessa veckor, det var en stilla sol och vila resa. Den utflykt vi gjorde etsade sig fast i minnet. Vi tog en tvådagarsutflykt till Kairo.
Vi blev hämtade på hotellet mitt i natten, vi fick med oss en varsin frukostlåda från hotellet. Att vi åkte mitt i natten var för att det var säkrast att åka genom öknen nattetid. Vi åkte 38 bussar i karavan genom öknen, med en vakt ombord på varje buss. Efter ett antal timmar ombord på bussen gorde vi ett stopp mitt ute i öknen och brrr det var minusgrader, iskallt jag frös som en tok.

Tidigt nästa morgon närmade vi oss Kairo. Vilken fantastisk syn, solen går upp, jag ser staden med pyramiderna i bakgrunden  med mina egna ögon. Inte bara bilder från tidningar och TV utan jag ser dem alldeles själv. Det var magiskt. Vi stannade till på en mandarinplantage där vi fick solmogna mandariner, så söta och goda. Vi besökte och fick se Ramses II.

Vi åkte vidare till citadellet i Kairo, ligger i Mottakamberget i östra delen av centrala Kairo. Det är ett gammalt islamst fort. Utsikten därifrån var fantastisk.
Nästa var ett lunchstopp på båten Dolphin på Nilen. Det serverades en buffé som många blev oroliga att äta. Vi klarade magen och ingen blev sjuk :)
Med lite mat i magen styrde vi kosan mot Khan el khalili, en jättestor bazar, det var trångt, ljudnivån var hög och med en hel del ansträngning lyckades vi ta oss igenom utan att bli haffade in i någon affär. Färsk i minnet har jag sen några dagar tidigare när jag sagt nej till att handla, plötsligt sitter i en affär, dricker te och förhandlar om en ett kilo tung Tutakamon och sen bärandes på den och samtidigt funderar på hur jag ska frakta den hem till Sverige.
Nåja, vi köpte inget på bazaren.

Intill bazaren finns världens högsta minaret, El Azhar.

Dag ett var slut och även vi, vi bodde på hotell Victoria mitt i Kairo.
Dag två, äntligen skulle vi till Pyramiderna. Ju närmare vi kom ju mer tornade dessa pyramider upp sig. Vilka gigantiska byggnader. De heter Keops, Kefron och Mykerinos.

Jag och mannen i mitt liv
Vi gick in i Kefron, det var trånga gångar gick lite upp och ned och plötsligt var vi inne i ett jättestort rum. Jag måste erkänna att jag kände viss panik när jag tänkte på var jag var. Att andas frisk luft igen när vi kom ut ur pyramiden var skönt. Vi gick även så nära Sfinxen som vi fick, mäktig känsla att se den.

Vi besökte Kairos museum, det sägs att om man tittar på varje sak där i tio sekunder skulle det ta tre år innan man sett allt. Tyvärr fick inga kameror tas med in så det finns inga biler därifrån.
Resan tillbaka till Hurghada gick lite fortare eftersom vi åkte via Sharm el Shejk och El Gouda.
Hur som helst var den här utflykten värd sina dyra pengar och var det bästa på hela resan.

Hemresan blev ingen bra upplevelse då vi var fast på flyglatsen i nästan 24 timmar innan vi fick resa hem. Vårt plan gick tyvärr sönder när väskorna skulle lastas på och det tog sin tid att få fram ett nytt plan.

Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar