Sidor

söndag 9 oktober 2016

Boka Flyg och hotell till Goa Indien

Charter eller inte charter? Om man inte är så resvan så kanske man gärna väljer att boka en charterresa därför att det känns tryggare. Det är är bekvämt och lätt att boka. Ett par klick så har man bokat hela paketet på en gång (flyg, hotell, transfer mm). Det är direktflyg till resemålet. Ha tillgång till en svensk eller i alla fall skandinavisk representant på plats att vända sig till.

Om man istället väljer att sätta ihop/boka sin resa del för del själv så krävs lite mer arbete och tid. Vilket kan vara roligt när man väl kommer igång.

Ving och Apollo erbjuder charterresor till Goa, en paketresa helt enkelt med flyg och hotell. Det är inga direktflyg utan du måste  byta en eller två gånger, hotellen känner jag igen, i alla fall de som ligger i och runt Calangute. Priset är dyrt tycker jag oavsett alternativ hos både Ving och Apollo. Det står även uttryckligen att resemålet är på egen hand, dvs ingen representant på plats för frågor eller hjälp. Varför då välja "Charter"???

Jag har jämfört samma flygrutt och hotell. Med Apollo kostar det ca 19500 kr för 13 nätter i januari på ett medelklass hotell centralt i Calangute. Det är två flygbyten på vägen. Med mitt sätt att boka och resa kostar det ca 12500 kr för samma flygrutt och hotell. Eftersom det ändå i princip är en reguljär resa så kan man boka allt själv och det bästa av allt, det blir billigare.

Steg för Steg - Så här går jag tillväga:
Söka och boka flyg

Jag har en favoritsajt, Momondo.se (det finns naturligtvis fler). Där börjar jag kolla flygpriser långt i förväg. Priserna ändras ofta, de går både upp och ner. Jag letar och läser  noga hur flygrutterna ser ut, det är ofta flera flygbyten så det gäller att kolla hur lång tid det är mellan flygningarna, så du hinner med nästa flyg vidare. De gånger vi har rest till Goa så har vi haft en mellanlandning nånstans i Europa och nästa i Mumbai/Bombay och sista flyget är inrikes till Goa. Jag tycker att MINST 2 timmar bör man ha mellan flygningarna (flygplatsernas hemsidor brukar ha bra information om tiden det tar att förflytta sig). Pratar vi Mumbai/Bombay då säger jag 4 timmar. Anledningen till det är att det är en STOR flygplats, det är byte till inrikes och det kan betyda byte av terminal och det tar tid. Det har blivit bättre på senare år, det går lite fortare i alla säkerhetskontroller (de är rätt många). Om du dessutom måste hämta ut ditt bagage och checka in det igen så tar även det extra tid. De flesta gånger så har vårt bagage varit incheckat hela  vägen från Arlanda till Goa.

När jag väl har hittat en flygresa som passar så håller jag koll på den, går in på sajten varje dag och kollar på priset. Ibland är jag tuffare, har is i magen länge, när jag tror att priset inte blir bättre/lägre,då klipper jag till. 
Nu ska du få ett hett tips av mig. 
Det är grundat på flera års spaning efter rätt flygresa och flygpris :) 

Denna bild är såklart lånad. Pinterest.com
Vi har rest till Goa i december eller i januari alla gånger vi varit där. Så fort vi har preliminärbestämt när vi ska åka och hur länge vi ska vara borta så har jag börjat kolla runt på flyg och priser. Jag har upptäckt att priserna oftast är lägre på måndagar. I mitten på augusti har priset alltid varit lägst för mig mig så då har jag bokat, det har heller aldrig slagit fel att det varit på en måndag. Så även denna gång. Vårt pris blev 4400 kr per person. Nu drygt  en månad senare så har priset gått upp till 5800 kr, för SAMMA flyg.

Så här ser vår flygresa ut som jag bokat till Januari 2017:
Vi flyger med KLM från Arlanda till Schiphol Airport i Amsterdam, vi flyger med Jet Airways  vidare till Chhatrapati Shivaji Airport Mumbai/Bombay och sista  flyget inrikes är också med Jet Airways till Dambolim Airport i Goa. På hemvägen är det bara sista flyget som är annat, då flyger vi via Paris, Charles du Gaulle Airport och mot Arlanda Stockholm och den sträckan flyger vi med Air France.
Bild lånad från planespotters.net

Bild lånad från planespotters.net

Bild lånad från planespotters.net
När man bestämt sig så klickar man på 
Man kommer då till bokningssidan. När man gjort klart bokningen och betalat så kommer biljetterna via mail, bara att skriva ut dem och ta med när man åker. Smidigt!

Vi åker alltid bil till Arlanda och behöver då ha bilen parkerad där under tiden vi är borta. Benstockens långtidsparkering ligger nära Arlanda och är bra tycker vi. Det går bussar till och från terminalerna. Jag bokar i god tid eftersom det snabbt blir fullt den tid vi brukar åka. Det går hur bra som helst att boka på deras hemsida http://www.benstockens.se/index.php/priser/boka-parkeringsplats
Bild lånad från benstocken.se

Var ska man bo?
Vi bor alltid på Holiday Street i Calangute. Det är en trevlig tvärgatan från huvudgatan Aguada Road som leder ner mot stranden, Calangute beach. Där har vi hittat vårt lilla hotell som vi trivs på. Det heter Ondas Do Mar, vi har alltid samma rum när vi är där. Jag brukar skicka ett mail och tala om när  vi kommer, bokar våra rum. ser betalar jag in en delsumma i förväg, resterande betalar jag kontant på plats. Det  är så de brukar vilja ha det.
Några bilder från Ondas Do Mar





såna här små sötisar kan titta fram bakom tavlorna ibland :)

Några bilder längs Holiday Street




Om man åker första gången så kan det vara lite knivigare att veta vad som är bra eller var man ska bo. Jag brukar tänka så här; Vad vill vi ha nära till? Gångavstånd till strand och affär? Livligt eller lugnt? WiFi? (det är fortfarande inte självklart att det finns). Pick up/Drop off på flygplatsen. Sen får man gå lite på känn. Jag tycker det är bekvämt med tvättservice, att kunna lämna in och få kläderna tvättade, det är dessutom otroligt billigt. Något som jag tycker är viktigt är det finns "Doctor on call", en läkare som är knuten till hotellet och kan kallas dit vid behov. 
Det finns även sajter där du kan boka hotell t ex Agoda.se eller Booking.com. Det är oftast dyrare än om du bokar direkt på hotellen hemsida. Annars kan du googla hotell i t ex Calangute och titta på kartan, där får du upp många alternativ. Där kan du komma vidare till hotellets hemsida. Det finns många fina byar längs kusten norrut att bo i. Men kom då ihåg att det inte finns samma utbud av restauranger och affärer då. Om du gillar sena kvällar ute på barer och diskotek, då är det Baga som gäller.

När både flyg och hotell är bokat och klart då ringer/sms:ar jag vår chaufför och talar om när vi kommer så han kan hämta upp oss på flygplatsen. Är det första gången man reser så har man kanske ingen sådan kontakt än. Oftast kan man boka Pick up/Drop off med hotellet. Det går alltid att ta en taxi från flygplatsen utan att ha bokat i förväg också, men då är det viktigt att kolla/göra upp om priset innan man sätter sig i taxin och åker iväg. Runt 1200-1500 rupies är nog ett rimligt pris för 4-5 mils resa, något mer om det är nattetid.

Flygplatser, flygbyten och bagage
När jag vet vilka flygplatser vi kommer att göra byten på så brukar jag kolla in flygplatsernas hemsidor innan vi åker. Kollar hur terminalerna ligger och gates så jag kan uppskatta hur lång tid det tar att förflytta sig. En del flygplatser har superbra information och en del även appar som underlättar vid Connection/Transfer flights.
Nu finns det så smidiga Self Service Check-in och Bag-Drop på Arlanda. Du checkar in i en automat och lämnar sen ditt bagage i Bag-Drop. Är du osäker eller vill checka in på "vanligt" sätt dvs i bemannad incheckningsdisk så går det lika bra som vanligt. Vi brukar faktiskt välja det för jag brukar passa på att fråga om bagaget är incheckat hela vägen till Goa eller om vi måste hämta ut/checka in dem igen under resans gång. Här får man ju också en chans att önska sittplats i planet om man inte redan gjort det när man bokade. Ibland funkar det :)
När vi landat på första stoppet så går vi direkt mot vår nästa gate där vi ska med flyget vidare, det kan ta lite tid beroende på hur stor flygplatsen är. Bättre att ha tid tillgodo än att behöva stressa och springa. På vår resa den här gången så mellanlandar vi först i Amsterdam, det finns jättebra  information och även en film hur man gör vid mellanlandning där. Mellanlanda på Schiphol Amsterdam. Vi har mellanlandat på många ställen genom åren bland andra Charles De Gaulle i Paris, München i Tyskland och även i Dubai i Förenade Arabemiraten. 

Alla gånger så har vi landat i Mumbai/Bombay innan vi flyger sista sträckan inrikes till Goa. Där är det lite mer kaotiskt, lätt att bli lurad att ta en taxi mellan terminalerna, de säger att bussarna inte går, men det gör de och dessutom så är bussarna gratis. nu är nya flygplatsen klar och i drift och jag tror inte att man ens behöver byta terminal längre. Det återstår att se för oss när vi kommer dit i januari.

Om det är nån gång vi har behövt hämta ut vårt bagage så är det här i Mumbai/Bombay och sen checka in det igen innan flyget till Goa. De sista 2-3 gångerna så har vi inte gjort det.

Det var lite om flyg, hotell och annat praktiskt i första steget mot en semester i Goa. I nästa del blir det lite om vaccinationer, pass och visum.

Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar