Sidor

fredag 20 juli 2012

Alanya, Turkiet

Förra året var jag nyss hemkommen från en vecka i Alanya, Turkiet. Mitt resesällskap denna gång var min goa systerson Hugo 13 år. Det var hans första flygresa och jag kände mig otroligt glad över att få dela den med honom, och dessutom att ha fått förtroendet av min syster att släpa med honom så långt bort.
Här är Hugo

Vi bodde i Oba, väldigt turistiskt men hotellet var ok och stranden låg supernära. Vi hade All Inclusive, maten var riktigt bra (lite enahanda mellan varven). Det var rent och prydligt på bufféborden. Vi blev inte magsjuka som så många andra som varit på All Inclusivehotell i Turkiet har blivit.
Krizantem hotell

Vi gjorde en del utflykter, men som ni vet så vill inte tonåringar göra så mycket, speciellt inte före lunchtid, ha ha. Mycket sol och bad blev det förstås eftersom det var väldigt varmt och soligt.

Som jag har skrivit tidigare här på bloggen är jag inte av den sorten som vill ha anordnade utflykter. Så en dag tog vi lokalbussen (busshållsplatsen låg utanför hotellet), Hugo frågade; Vet du vart vi ska? Jag svarade; Nä, men vi åker väl så långt vi får. Det blev inte så lång busstur, vi kom in till centrum av Alanya. Där vände tydligen bussen.
Vi klev av och tittade oss runt, såg berget och jag sa; Dit ska vi. Sagt och gjort, jag frågade en taxikille hur vi tog oss dit upp. Han sa att vi skulle vänta ett tag medan han ringde ett samtal. Efter några minuter sa han att han fixat skjuts upp på berget. Superbra tyckte jag, Hugo blev nervös och sa; Du talar inte om för mamma att vi åker svarttaxi!
Det blev en spännande färd uppföt den slingriga vägen, chauffören pratade på om sin familj och sina två jobb (han körde buss och taxi). Han följde med oss runt och berättade om borgen som fanns där och om Alanya, spännade att höra. Resan tillbaka nerför berget var ingen drömfärd dock, plattan i mattan och omkörningar som fick mig att hålla andan. Hugo log och såg ut som att äntligen händer det grejer, hua.




Vi gjorde också en badutflykt (som var anordnad) med en Piratbåt. Det var en härlig dag, många stopp för bad både här och där. Vi hade en toppendag ute till havs.


 


Veckan gick fort och jag njöt av Hugos sällskap. En dag på stranden sa han; Moster, det är varmare än i Bremmen. Härliga kille!
Hugo var en riktig tuffing också, han vågade sig på Parasailing (skulle jag aldrig göra)


Tjingeling
Paradisfrun



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar