Sidor

söndag 15 juli 2012

Tempel och Hinduism


När jag reser vill jag inte bara se stranden och omgivningen runt hotellet, jag är för nyfiken för det. Jag vill inte se hur vi turister har det på semestern utan jag vill veta hur de som bor där lever, arbetar med, se deras vardag. Jag vill gärna sitta ner och samtala med människorna och lära mig och höra hur de lever till vardags. Jag är också intresserad av olika religioner. Om man tar sig tid att lyssna på dessa människor så oftast har så mycket att berätta så får man med sig så mycket mer än bara sol och badminnen hem. Jag besöker gärna kyrkor och tempel, dessa byggnader har så mycket i sina väggar och utsmyckningar.
När vi kommer till Goa i december har jag tänkt att vi ska besöka templet Shri Chantadurga i Kavlem. Jag har googlat efter fakta och bilder och nu är jag nyfiken på att får besöka templet i verkligheten.
Templet Shri Chantadurga ligger i Kavlem, Ponda. Det ligger 33 km från Panaji som är huvudstaden i Goa. Templet anses vara ett av de viktigaste och största i Goa. Templet är tillägnat gudinnan Shree Shanta Durga, vilken medlade mellan Vishnu och Shiva för att skapa fred. Guden Vishnu är upprätthållaren och guden Shiva är förstöraren.
Templet ska ligga på en otroligt vacker plats. Atmosfären och klimatet runt templet ska vara väldigt hälsosam. Det byggdes mellan år 1730-1738. Templet är vackert byggt och det finns höga strukturer som att till för att placera oljelampor på. Ingången till templet och väggarna är en attraktion i sig.

Hinduismen tycker jag är spännande, kanske för att den skiljer sig mycket från den religion som jag och många fler tillhör, kristendomen. Som vanligt när jag börjar läsa om något så nöjer jag mig inte med det lilla, jag måste veta mer. Vilka är gudarna/gudinnorna? Här kommer svaren på några J
Brahma: Skaparen och herre över alla varelser. Han står över och bortom tillbedjan. Brahma har fyra ansikten och han omfattar de fyra väderstrecken och har fyra armar och med dessa håller han de fyra vedaböckerna. Hans kraft är Skaparen, attributet är Lotusblomman, utseendet är fyra ansikten och hans färddjur är Svanen.
Shiva: Shiva är som gud allvarlig och sträng, han är fruktbarhetens, dödens asketens och förintelsens gud. Shiva är lärdomens gud och på grund av att han är asketens gud framställs han halvnaken, insmord med aska, med skallar runt midjan och ett halsband av sammanflätade ormar. I hans panna finns ett tredje öga. Shiva är den som förgör liv men också återställer; den fruktansvärda och ändå mild. Han är källan till både gott och ont. Hans kraft är Förgörare/Återställare, attributet är Ormhalsbandet, utseendet är halvnaken och färddjuret är Tjuren.
Vishnu: är en blå fyrarmad gud. Han har blå kroppsfärg och fyra armarHan är den store upprätthållaren som kontrollerar människornas öde. Han bär kungakrona och smycken. Hans kraft är Upprätthållare, attributet är snäcka, diskus och stridsklubba, utseendet är blå, fågelmänniska och har fyra armar och färddjuret är Rovfågeln.
Ganesha: är son till Shiva och Parvati. Han har ett elefanthuvud. Hans kraft är Lycka och Välgång, attributet är Blomhalsband, utseendet är Elefantansikte och färddjuret är Råttan.
Krishna: är en inkarnation av Vishnu och också en egen gud, Är den populäraste av alla gudar. Han är också hjälte i många myter och framställs som älskare, krigare och kung. Hans kraft är Kärlekens gud och attributet är flöjten.
Hanuman: Apguden och följeslagare till Rama. En av hinduernas populäraste gudar och på många ställen i Indien ser man orangefärgade stora stenar med målade ögon. Dessa stenar föreställer Hanuman och står i tempel, prydda av blommor och doftande av rökelse. Hans kraft är Kungakrona och Spira, attributet är bl a böcker och radband och utseendet är Apan.
Saraswati: Kunskapens och vishetens gudinna, Hon avbildas sittande vid en flod. I den vediska mytologin identifieras hon med Sarasvatifloden. Hennes kraft är Kunskap och Visdom, attributet är Böcker och Radband, utseendet är Klädd i vit sari och färddjuret är Svanen.
Durga: Stridsgudinna med många vapen . En av hinduismens viktigaste gudinnor. Hennes kraft är att Bekämpa demoner, attributet är Vapen, utseendet är Många armar och färddjuren är Lejon och Tiger.
Lakshmi: Den lyckobringande gudinnan. Hon förknippas med kvaliteter som fruktbarhet, framgång, lycka, rikedom, välstånd, överflöd och regentskap. Hennes kraft är Fruktbarhet och Framgång, attributet är Lotusblomman och Guld och utseendet är Fyra armar.
Parvati: I den hinduiska traditionen har hon ingen självständig identitet, utan är alltid knuten till sin make Shiva.
Ardhanarishvara: Det gudomliga som manligt och kvinnligt. Hennes kraft är Man och Kvinna, attributet är Treudd, Höftskinn, Spegel och Sari och utseendet är en manlig och en kvinnlig sida.
Kali: Har förskräckande drag. Hennes kraft är Skaparen, attributet är Svärd och Avhugget huvud och utseendet är Svart/mörkt blå, rödögd och har fyra armar.
Radha: Är en herdinna, som är passionerat förälskad i den unge Krishna.

Till sist lite om den Heliga kon:
Det finns många förklaringar till varför den indiska kon är helig och på Wikipedia står det bland annat att kon är en av jordens sju mödrar. Kon ger oss mycket som vi människor behöver utan att kräva något tillbaka. Det sägs också att alla gudar och gudinnor anses leva inuti korna och så som man behandlar korna behandlar man även dessa.
Det blev ett långt inlägg idag.
Tjingeling
Paradisfrun


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar