Sidor

fredag 6 juli 2012

Berättarfredag...

När jag har varit ute och rest så har jag alltid skrivit dagbok. Det här kommer att bli lite detsamma.Jag har funderat en stund på vad och hur mycket jag kommer att dela med mig i den här bloggen. Jag har kommit fram till att jag kommer att vara väldigt personlig här. Framför allt för att mina nära och kära ska kunna ta del av vad jag gör när jag är ute och far och sen naturligtvis för att det är svårt att skriva dagbok och inte vara personlig. Bloggen kommer även att innehålla fakta och tips från ställen jag besökt eller besöker. Så till er som inte är intresserad av mig som person får ignorera det ni inte vill läsa.
Jag sätter mig ibland och läser "gamla resor"J Det ger sån glädje och många skratt. En del situationer är ju helt otroliga.


Här kommer en liten anekdot från en diskussion med en kvinna som har sin shop på en filt på marken i Calangute december 2008:

”Hello, please come and look at my shop, please come and look, you like you buy, no like no buy”, jag hade bestämt att jag inte skulle köpa något men ja ja går därifrån svettig och utrustad med både det ena och det andra. Pruta är en svettig match. De spelar ut hela registret. Lovade tydligen mitt i tumultet att jag skulle komma tillbaka nästa dag.

Här följer en återspegling på samtalet (efter att ha valt något att köpa, helst inte bara en sak);

-Tell me your price.

Jag säger ett pris som jag hoppas är någorlunda lågt samtidigt som jag försöker räkna ut hur mycket jag bjudit.

- O no good price (nu får jag ett pris från säljaren som är minst 3 gånger högre än mitt)

Jag ökar ett par hundra rupies och säljaren sänker sitt med ungefär lika mycket.

Så håller det på tills man är överens. Oftast om man säger att man inte vill köpa och börjar gå sin väg, kommer de springande och skriker; Ok ok, your price.
Betalt och klart, alla är nöjda, it’s a happy day J


Trevlig fredag på er!
Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar